Storm i dieselglass

Det blusset opp til dieselstorm midt i fellesferien. En båteier hadde fylt diesel på Hankø Marina. På turen over til Stavern fikk de motorproblemer, og det viste seg at det var både vann og annet enn diesel i dieseltanken. Så tok historien av på nettet.

Mistanken fra båteier ble lagt på siste bunkringssted, Hankø Marina, et sted som er sjekket flere ganger av rendiesel.no siden sesongstart. Kort tid etter ble det delt et innlegg på sosiale medier hvor Hankø Marina ble hengt ut som en aktør som solgte dårlig diesel, med masse vann. Dette skapte stort engasjement på flere «båtforum» på nettet.

– Vi ble hengt ut, tiltalt og dømt før jeg visste det, forklarer Atle Staff hos Hankø Marina og understreker:

– Det er lett for at siste bunkringssted får skylden, men det er ofte mange faktorer som spiller inn. I dette tilfellet kunne vi ikke skjønne at det kom fra oss. Rendiesel.no ble tilkalt og tok sin tredje prøve så langt i sesongen og resultatet var som på alle de andre prøvene. Helt ren diesel.

TRE RENE PRØVER. Tre ganger i løpet av sesongen har rendiesel.no sjekket dieselkvaliteten på Hankø Marina. Alle prøvene har vist ren diesel.

Netthets
Innen den nye godkjente prøven var tatt florerte det med kommentarer på nettet. – Skaden det kan føre til å bli uthengt på nett er stor. Heldigvis fikk rendiesel.no tatt nye prøver raskt og vi fikk delt de rene prøvene på samme forum på nett, slik at skaden for Hankø Marina forhåpentligvis ikke ble for stor. Det er et stort engasjement rundt dieselkvalitet der ute og det har blitt mye snakk om rendiesel.no-godkjenning på kaia i sommer, sier Staff.

Rendiesel.no sitt innlegg som bekreftet at dieselen hos Hankø var ren ble lest av over 6 000 og delt 12 ganger. De fleste mente at det var bra det ble dokumentert slik at påstandene om dårlig diesel ble tilbakevist. En av kommentarene mente at godkjenningen var kjøpt og betalt.

– Vi har ikke betalt noen for å bli kontrollert eller godkjent. Dette er et tiltak hvor flere aktører deriblant Redningsselskapet, KNBF og Fuel-service har bidratt til å få en godkjenningsordning med kostnadsfri kartlegging. Et veldig godt tiltak, understreker Staff.

Drivstoff er komplisert
– Rendiesel.no er egentlig en gavepakke for marinaene. Her får vi en tredjepart, på lik linje som Mattilsynet sjekker kvalitet på mat, så sjekker Rendiesel.no kvaliteten på dieselen vi selger. Drivstoff er komplisert og det er bra at vi kan få hjelp til å kvalitetskontrollere dieselen. Vi blir tvunget til å være helt skjerpet og det gjelder alle i vår leverandørkjede. Dette er til båtfolkets fordel, sier Staff.

Han rekker også en pekefinger til båtfolket.
– Samtidig som det er fokus på marinaene bør heller ikke båtfolket selv glemme å ha forholdsregler når de skal ut med båten. Det er mye båteier selv kan gjøre for å begrense risikoen for motorhavari. Vi ser gang på gang at ingen har med seg ekstra dieselfilter og impeller. Det er viktig at båteier sjekker slitedeler, filter og diesel med jevne mellomrom. Dieselbåteiere bør ha ekstra filter i båten. Hvis alle skjerper seg, både marinaer og båtfolk, så tror jeg vi skal få ned antall dieselmotorhavarier, sier Staff.