Sterk vekst i feilfylling hos båteiere

En ting som kommer like sikkert hvert år, er tabbene folk ikke vil snakke om; Feilfyllinger. Dette skjer naturlig nok alltid i pent vær når man har tankene sine på annet.

Det fylles vann i bensintanken, vann på dieseltanken, diesel i bensintanken og diesel i vanntanken.
I år har det vært en økende trend noe som utelukkende skyldes nye båteiere, om nødvendigvis ikke ny med båt, men ny med den respektive båten.


Å fylle feil, som for eksempel vann på en dieseltank, krever riktig utstyr og kompetanse om hvordan dette skal utføres.
Nyere commonrail motorer skal absolutt ikke ha tilført noe vann i dieselen – utover maxverdien på 200PPM. Over dette kan en oppleve injektorhavari med dieselpumpehavari, da er som regel sommerferien på land.
– Det vi ser er at båteier skulle fylle opp vann på båten, og har prestert å fylle opp dieseltanken med vann. Dette kan bli fryktelig kostbart om en ikke oppdager tabben tidlig nok, sier Espen Zubi i Fuel-service as.

Retter opp tabben
Dette er ikke en jobb for enhver å utbedre, så etter mange år med spesialtjeneste for feilfyllinger på bil, utviklet Fuel-service egne systemer for alt av feilfyllinger innen båt, uansett hvor båten måtte befinne seg, ytterst på en flytebrygge – på en marina, eller på land.
Disse gutta kan redde sommerferien når denne tabben først er ute, og glede båteiere – med umiddelbar hjelp hele døgnet!
– Hittil i år har vi utbedret feilfyllinger på alt fra små seilbåttanker, til en Yacht på Aker Brygge med svært store tanker. Felles for dem alle har vært at de skulle bare kjappe seg litt, så det er lurt å ta det litt rolig uansett hva en skal fylle. Vi har også sett at folk har erstattet påfyllingslokk med andre lokk som «passer» men med feil tekst noe som kan bli veldig kjedelig for neste båteier, sier Zubi.